WordPress verhuizen

Migratie: WordPress van domein verhuizen

Als je het één keer hebt gedaan, is WordPress van domein verhuizen een eitje. In dit artikel leggen we stapsgewijs uit hoe je je eerste verhuizing (of migratie) aanpakt.

Voordat we daarmee beginnen, laten we eerst vaststellen wat we in deze post precies bedoelen met verhuizing: in dit geval gaan we het hebben over het verhuizen van een bestaande website mét hosting (www.domein-x.nl bij HostingX) naar een nieuw domein bij een andere hosting partij (www.domein-y.nl bij HostingY). Het doel is dus om een kloon van een bestaande website te maken onder een nieuwe domeinnaam, op een andere webserver. Je zou dit ook kunnen doen vanaf een lokale WordPress installatie.

Vooral de verandering van de domeinnaam maakt de verhuizing ‘lastig’. Dat komt doordat WordPress haar links bewaard met het volledige URL pad. Dat wil zeggen: alle links (URL’s) staan in de database van jouw website opgeslagen als:

https://www.domein-x.nl/naam-van-een-artikel

Daardoor blijven de links van de website – ook na de verhuizing – naar het oude domein wijzen, tenzij deze verwijzingen in de database worden aanpast. Ben je een beetje thuis in WordPress, dan zou je kunnen vermoeden dat er een plug-in bestaat die dit voor je oplost, en dat klopt. Verderop in dit artikel gaan we aan de slag met Duplicator, maar eerst nog wat voorbereiding.

Mail

De belangrijkste potentiële showstopper is waarschijnlijk je email. Bedenk goed hoe je je mail na de domeinmigratie wilt kunnen gebruiken. Moet het adres mail@domain-x.nl nog actief zijn? Waar blijven de mailtjes die in het verleden naar domein-x.nl zijn gestuurd? Waar blijven de mailtjes die in de toekomst naar domain-x.nl worden verstuurd? Het gaat te ver om een volledige e-mail oplossing in dit artikel de beschrijven. Overleg je email migratie daarom met je hosting provider.

Voorbereiding

Als je mail geen showstopper (meer) is, kun je beginnen met de voorbereiding van de verhuizing:

Maintenance mode

We willen graag een exacte kopie van de website overzetten. Daarom moeten we voorkomen dat er tijdens de verhuizing nog veranderingen in de oude website plaats vinden. Stel dat bezoekers nog reacties kunnen achterlaten tijdens de migratie, dan kan het zijn dat je deze niet meeneemt naar de nieuwe website. Om dit te voorkomen, kun je je website vóór de migratie in maintenance mode te zetten. Daarmee vervang je de website met een zogenaamde landing page die de bezoekers van je website vriendelijk laat weten dat de inhoud ervan tijdelijk niet beschikbaar is. Er bestaan meerdere plug-ins die je website van een maintenance pagina kunnen voorzien, bijvoorbeeld maintenance.

Oude database

Het is een goed idee om een ‘gewone’ back-up te hebben van zowel de website bestanden, als je database. Eigenlijk zou je sowieso regelmatig backups moeten maken, maar doe het alsjeblieft als je gaat migreren. Zo ben je niet afhankelijk van Duplicator – de plug-in die we gaan gebruiken – mocht er iets mis gaan. Als je een beetje handig bent kun je dit via PHPMyAdmin (voor de database) en FTP (voor de bestanden van je website) doen. Je kunt ook een plug-in gebruiken zoals UpdraftPlus die een back-up naar – bijvoorbeeld – Dropbox kan opslaan. Zelf gebruik ik iThemes Security voor geautomatiseerde database back-ups via e-mail, en maak ik via FTP back-ups van mijn bestanden. Ben je zelf niet zo handig, zoek er even iemand bij die dit kan. Je hoster is een logische eerste vraagbaak.

[box]Zijn databases nieuw voor je? In de WordPress Cursus doorlopen we een volledige installatie[/box]

Nieuwe database

Maak bij je nieuwe hosting provider alvast een nieuwe database aan. Bewaar de database naam, de database user en het database wachtwoord. Je hebt deze gegevens verderop in Fase 3 weer nodig.

Duplicator

De plug-in die we gebruiken voor de migratie heet Duplicator. We noemen deze plug-in ook altijd kort in de WordPress Cursus. Hieronder doorlopen we in drie fasen de benodigde stappen voor de migratie. Onderaan deze pagina staat de demo instructie van Duplicator zelf.

Fase 1 – Het archief maken

We starten met het maken van het Archief. Hierin zitten back-ups van je database en je website bestanden. Verder worden de Duplicator instellingen ook in het Archief (stap 3) opgeslagen.

1 )  Installeer en activeer Duplicator.

2 )  Klik op de knop Create New om naar de Package Setup te gaan.

3 )  Op de Package Setup pagina kun je instellingen voor zowel je archief als je installer aanpassen. Deze pagina geeft ook aan of je webserver aan alle vereisten voldoet om gebruik te maken van deze plug-in. Op de meeste webservers zal dit geen problemen opleveren. Loop je hier toch vast, neem dan contact op met je hosting provider. Omdat geen van de velden verplicht is, laten we deze pagina voor wat ze is: klik op Next.

4 )  Je komt nu op de System Scan pagina. Hier controleert de plug-in of het bouwen van het archief goed zal gaan. Zelf krijg ik nog wel eens warnings vanwege bestanden in cache, omdat ik gebruik maak van Autoptimize. Meestal geven dergelijke caching plug-ins je de mogelijkheid om je cache te legen, waarna de waarschuwing verdwijnt. Het legen van je cache zorgt er o.a. voor dat het archief dat we bouwen niet onnodig groot wordt.

Zo nu en dan geeft de plug-in me ook de waarschuwing dat ik hoofdletters in de tabelnamen van mijn database gebruik. Tot nu toe heeft me dat nog geen problemen opgeleverd.

Als je alle ‘problemen’ hebt opgelost, of verwacht dat ze geen probleem zullen opleveren kun je naar de volgende stap via de Build knop.

5 )  Afhankelijk van je hosting kan het even duren voordat je archief klaar is. Daarna krijg je het onderstaande scherm te zien. De eerste fase is daarmee klaar.

Duplicator - Package completed

Fase 2 – Bestanden uploaden

We gaan het Duplicator Archief naar de nieuwe hosting partij uploaden.

1 )  Download zowel de Installer als het Archive bestand via de knoppen uit stap 5 van de eerste Fase. Sla de bestanden ergens op waar je ze gemakkelijk terug kunt vinden.

2 )  Maak via een programma als FileZilla een FTP verbinding. Daarvoor heb je de gegevens nodig die je van je nieuwe hosting provider (in ons voorbeeld HostingY) hebt gekregen.

3 )  Upload nu de Installer en het Archive naar je nieuwe webserver.

Fase 3 – Installatie van de website

Alle benodigde bestanden staan nu op de nieuwe webserver. We moeten de website nu installeren/uitpakken op het nieuwe domein.

1 )  Roep de installer aan. In ons voorbeeld gaat dat via de URL https://www.domein-y.nl/installer.php

2 )  Vul de juiste database gegevens in voor het nieuwe domein. Deze gegevens heb je verkregen bij het aanmaken van de nieuwe database in de voorbereiding. Als je gegevens juist zijn kun je naar de volgende stap via Run Deployment. Alle bestanden worden nu uitgepakt en de database wordt gevuld met de gegevens uit de jouw website.

3 )  Vervolgens kom je in het scherm waar je je domeingegevens kunt updaten. Vul de nieuwe domeinnaam (http://www.domein-y.nl) in en het nieuwe pad (de mappenstructuur) naar je WordPress installatie op de server. Het server pad kun je in FileZilla gemakkelijk kopiëren uit het Remote Site veld.

4 ) Als je alles hebt ingevuld, klik je op Run Update. De database records worden nu aangepast voor je nieuwe domeinnaam. Ook worden configuratiebestanden aangepast.

5 )  Je migratie is nu compleet! Bekijk je website op het nieuwe domein.

Demo


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *