Dit artikel gaat over zoekmachine optimalisatie (SEO) voor je website en is bedoeld voor iedereen die WordPress websites bouwt en beheert. Zoekmachines gebruiken zogenaamde ‘ranking factors’ om te bepalen waar jouw website in hun zoekresultaten moet verschijnen. Volgens Moz’ search ranking factors zijn de drie belangrijkste ranking factoren, van hoog naar laag:

  1. Wie linken er naar jouw domein?
  2. Wie linken er naar jouw pagina’s?
  3. Wat is de kwaliteit jouw content?

Het verkrijgen van links naar je website is een sport op zich, evenals het researchen, schrijven en opmaken van de inhoud van je pagina’s. In het algemeen kun je zeggen dat je als kleine ondernemer op alle drie de punten goed kunt scoren als je je richt op lokale (in mijn geval Nijmegen) zoekresultaten.

Daar gaat dit artikel echter niet over. We gaan het hebben over plek vier in Moz’ lijstje: ‘Page-Level Keyword-Agnostic Features’. Dat klinkt wat abstract, maar het gaat over eigenschappen van je website zoals snelheid, veiligheid en opmaak. Het zijn de niet-zo-voor-de-hand-liggende-eigenschappen van je website die je net dat extra zetje geven in Google’s resultatenlijstje.

Website hosting

Google PageSpeed Insights WordPress CursusAl vóór het bouwen van je website heb je keuzes gemaakt die je SEO ranking beïnvloeden. De belangrijkste daarvan is je hosting. In mijn ogen wordt de waarde van goede hosting onderschat bij kleine ondernemers. Als je kijkt naar Google PageSpeed Insights dan is één van de zogenaamde rules:

Reduce server response time

Dat is niet voor niets, snelle hosting is belangrijk voor de ervaring van je gebruikers! Als de server achter je website traag is, dan zal je site dat ook zijn. Vergeet niet dat je zelf ook voordeel hebt van snelle hosting bij het aanpassen van je site. Het blijft wel lastig om van tevoren in te schatten hoe snel je hosting pakket zal zijn zonder het te testen. Baseer je daarom ook op ervaringen van anderen. Persoonlijk heb ik goede ervaring met TransIP. Zij bieden redelijke hosting voor een goede prijs. Daarnaast hebben ze de meeste van hun processen geautomatiseerd en dat werkt gewoon lekker. Als je écht snelle (weliswaar kostbaardere) hosting wilt, dan kan ik niet anders dan lokale ondernemers uit Nijmegen promoten: zowel RootNet als Savvii bieden geoptimaliseerde WordPress hosting aan.

Van de kwaliteit van je hoster kun je wel snel een inschatting maken. Mijn persoonlijke quick-test bestaat op dit moment nog uit twee vragen:

  1. Kan ik PHP 7 draaien?
  2. Krijg ik gratis een https certificaat bij mijn domein?

Deze vragen worden wel snel minder relevant om de kwaliteit van een hoster de beoordelen, maar blijven relevant voor betere SEO resultaten:

PHP versie 7

Voor de leken onder ons: WordPress is gebouwd in de programmeertaal PHP. In versie 7 van deze programmeertaal zijn grote verbeteringen aangebracht. Daardoor levert een upgrade naar versie 7 je gratis een flinke performance winst. Lees: een snellere website en potentieel betere zoekmachine resultaten. Vraag hier dus sowieso naar bij je hoster, soms is het een kwestie van een vinkje aanzetten. Je kunt je huidige WordPress website testen op PHP 7 compatibiliteit met de relatief nieuwe PHP Compatibility Checker.

Browser adresbalk httpsHTTPS Certificaten

Al in 2014 gaf Google aan dat https – website encryptie – een seo ranking factor werd. Je herkent een website met een geldig https certificaat aan het groene slotje in de adresbalk van je browser (zie de afbeelding rechts). Het gewicht van deze factor zal toenemen nu HTTPS certificaten min of meer gratis zijn geworden. Dat zit zo: in het voorjaar van 2016 is de service Let’s Encrypt uit het bèta stadium gekomen. Let’s Encrypt verstrekt gratis https certificaten, waardoor jouw hoster er geen kosten meer aan heeft. Je hoster kan het dus gratis aanbieden, mits ze de service geïntegreerd hebben binnen hun dienstenpakket. Ook hiervoor geldt weer: vraag er sowieso naar bij je hoster. Zie ook het artikel HTTPS certificaat voor WordPress in 4 heldere stappen.

SEO Tools voor indexering

Er zijn twee services waar je gebruik van moet maken voor een goede en mooie weergave in Google Search: Google My Business en Google Search Console.

Google My Business

My Business is in feite een Google+ pagina, maar Google gebruikt de afbeeldingen en locatie van je onderneming ook in haar zoekresultaten. Dat doen ze in elk geval op twee manieren: een kaartje bovenaan de resultaten pagina van je zoekopdracht óf een kader rechts in de pagina van je zoekopdracht. De afbeeldingen hieronder laten voorbeelden zien. De resultaten vallen op en zien er goed uit, dus maak er gebruik van. Hou er wel rekening mee dat je je bedrijf bij aanmelding moet verifiëren op echtheid. Dat doet Google via snail-mail, de ouderwetse brievenbus post, dus dat duurt even.

Google Search Console

Via Google Search Console heb je een klein beetje grip op de indexering van je website. Je kunt je domein er aanmelden, de status van je indexering bekijken, sitemaps uploaden en fouten in je website opsporen. Ook kun je via de Search Console domeinen verhuizen binnen de Google index en aangeven welke versie van je domeinnaam de voorkeur heeft. Zo heb ik zelf aangegeven dat https://wpress-cursus.nl de voorkeur heeft boven http://www.wpress-cursus.nl.

Het insturen van je sitemap laat Google de juiste pagina’s met de juiste frequentie te laten indexeren. WordPress plug-ins zoals Yoast helpen je bij het genereren van een sitemap. Microsoft heeft overigens ook een soort search console en het loont de moeite om je website bij Bing en eventueel ook Yandex aan te melden.

Content delivery: hoe komt je website bij de bezoeker?

Als een bezoeker op je website komt, moet deze jouw website in feite downloaden om de inhoud ervan te kunnen bekijken. Het onderstaande is gericht op de optimalisatie hiervan. De belangrijkste doelen zijn:

  1. kleine(re) bestanden
  2. minder bestanden

Door de bestanden van je website klein te houden (of maken) hoeft er ook minder data naar de gebruiker verstuurd te worden. Minder data versturen duurt korter dan meer data versturen en dat maakt je website sneller. Daarnaast moet voor ieder bestand (afbeeldingen, javascript- en CSS bestanden) dat moet worden gedownload een aparte (relatief trage) verbinding met jouw website worden gemaakt. Met het beperken van het aantal benodigde verbindingen maak je je website dus efficiënter om te downloaden. Er komt overigens ontzettend veel meer kijken bij professionele content delivery, maar met het bovenstaande heb je de quick wins te pakken.

Analyse van je website

Voordat je aan de slag kunt met het verbeteren van je content delivery moet je eerst verbeterpunten identificeren. Ik noemde onder het kopje hosting al PageSpeed Insights. Er zijn ook alternatieven en het is niet verkeerd je website ook met andere tools te testen. Zo doet GTMetrix z´n werk prima en ook Varvy heeft een mooie tool. Bekijk het, pas je site aan waar je kunt, maar hou je tijd in de gaten. Een score van 100 (of 10) is onrealistisch en overbodig. Hieronder noem ik een aantal punten die GTMetrix en PageSpeed ongetwijfeld gaan noemen als verbeterpunten voor jouw site:

Afbeeldingen

Per website pagina bestaat het grootste deel van je inhoud waarschijnlijk uit afbeeldingen. Dit is dan ook een grote potentiële verbeterfactor voor een snellere (download van je) pagina’s. In afbeeldingen zit vaak overbodige informatie en vaak is de kwaliteit van gebruikte afbeeldingen veel beter dan strikt noodzakelijk. Met online tools zoals compressjpg en compresspng kun je je afbeeldingen gemakkelijk comprimeren. Dat levert per afbeelding vaak een verkleining van 60 tot 70% op zonder dat de afmetingen veranderen en ook zonder zichtbare kwaliteitsverschillen. Met een plug-in als EWWW Image Optimizer kun je dit proces al automatiseren bij het uploaden van nieuwe afbeeldingen.

JavaScript en CSS

Door al je javascript- en CSS bestanden te combineren kun je het aantal benodigde verbindingen voor je website beperken. In een systeem als WordPress kan dat al gauw tientallen verbindingen schelen. WordPress plug-ins zoals Autoptimize of W3 Total Cache kunnen je javascript en CSS optimaliseren. Ze verkleinen (minify) en combineren de bestanden. Mijn ervaring met dit soort plug-ins is wisselend, momenteel gebruik ik vooral WP Fastest Cache.

GZip compressie

GZip compressie is een instelling op je webserver die ervoor zorgt dat de bestanden van je website worden ingepakt (gecomprimeerd) voordat ze naar de gebruiker worden verstuurd. Je complete website wordt daardoor kleiner (en dus sneller) om te downloaden. Je hoster kan GZip compressie voor je aanzetten als dat nog niet het geval is.

Structured Data

Een voorbeeld van Structured DataUiteindelijk is ouderwets goede content één van de belangrijkste ranking factoren. Sociale netwerken, schone url’s en https certificaten dragen allemaal bij aan je SEO ranking, maar het gaat om de inhoud. Heb je je content eenmaal op orde, dan zijn er interessante verbeteringen die je kunt aanbrengen.

Structured Data is een manier om bij een zoekmachine aan te geven dat een gedeelte van je inhoud over een bepaald onderwerp, zoals een evenement, een product of een review gaat.  Zoekmachines vinden het fijn als je dat doet, omdat ze zo bepaalde content anders en beter kunnen weergeven voor hun gebruikers. In het plaatje rechts zie je hoe Google reviews op basis van Structured Data toont. Sommige plug-ins integreren Structured Data al netjes voor je. De webshop plug-in WooCommerce doet dat bijvoorbeeld voor producten. Om je volledig in het onderwerp van Structured Data te verdiepen en al je content van de juiste markup te voorzien kost misschien teveel tijd. Wel loont de moeite om de plug-ins die je kiest te gebruiken te beoordelen op de integratie van Structured Data. Yandex heeft een goede testpagina voor Structured Data op je website en Google natuurlijk ook.

Meer weten over WordPress SEO? Kijk eens naar onze Masterclass WordPress SEO

Conclusie

Behalve de tekstuele inhoud van je website valt er ontzettend veel te optimaliseren aan de techniek achter je site. Het belangrijkste verbeterdoel is de snelheid waarmee je website bij de gebruiker terecht komt. Iets wat je via goede hosting en optimalisatie van je content delivery kunt bereiken. Je kunt je SEO inzicht vergroten door gebruik te maken van de diverse tools die door Google en anderen op internet worden aangeboden. Verder kun je zoekmachines helpen door gebruik te maken van structured data.

Auteur

Louis Wolf
Louis Wolf
Louis is trainer voor de WordPress Cursus in Arnhem en Nijmegen. Ter ondersteuning van zijn cursussen schrijft Louis blog berichten. Naast zijn werk als trainer is Louis software ontwikkelaar en leert hij kinderen programmeren.